In Vietnam kun je eigenlijk niet echt van een rondreis spreken, want door de vorm van het land is het onvermijdelijk om one way van noord naar zuid te reizen - of andersom. Het leuke is dat je deze reis van A naar B kunt opdelen door verschillende soorten vervoer te combineren. We nemen je mee over het water, langs zigzagpaadjes, over het spoor en door de lucht.
Aangezien er een rails van het noorden naar het zuiden ligt, is het een kwestie van kiezen waar je aan boord stapt en waar je er weer vanaf springt. Een dagtrein kan een vrij lange beproeving zijn, op niet al te comfortabele bankjes en zonder garantie op een plekje bij het raam. Een nachttrein is prettiger, omdat je dan een deel van de reistijd kunt wegdommelen in je eigen uitklapbedje - eenvoudig, maar prima te doen. Je reist alsnog gezellig samen met de Vietnamezen, maar je verspilt geen kostbare tijd. De route van Nha Trang tot aan Ho Chi Minh City vonden wij een prima stuk om te overbruggen per nachttrein. Je komt dan ’s ochtends vroeg aan in de stad, zodat je daar nog de hele dag de tijd hebt om op verkenning te gaan. Op veel trajecten waar de trein tjoekt, kun je ook per bus reizen. De wegen zijn alleen niet overal even goed, evenals de rijstijl van de lokale buschauffeurs, waardoor wij de trein boven de bus verkozen.
Naast motortjes - heel veel motortjes – zie je in Vietnam ook aardig wat fietsen. In steden als Hanoi, Hué en Ho Chi Minh City, zie je Riksjarijders behendig door het verkeer zigzaggen. Voor een paar euro stap je achterin met je camera paraat om het kleurrijke straatbeeld vast te leggen. Heb je liever zelf het stuur in handen? Dan kun je op veel plekken in Vietnam een fiets huren om zelf naar plekken te gaan waar je met een gemotoriseerd voertuig niet zo snel komt. Zo fietsten wij op nog geen twee uur rijden van Hanoi van de begaande paden af, over slingerpaadjes door de rijstvelden in het Karstgebergte. En trapten we de pedalen rond vanuit Hoi An richting het strand, met aangename stops in relaxte dorpjes en met dromerige uitzichten op rijstoogstende boeren met de oh zo typerende punthoedjes.
Het lijkt een minder vermakelijke manier om je in Vietnam te verplaatsen, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Door de relatief korte reistijd per vliegtuig vlieg je vrij laag over het land en kun je met geluk – bij helder weer – genieten van waanzinnige panorama’s. Voor reizigers die niet zoveel tijd hebben, biedt het ook de uitkomst. Vietnam Airlines heeft een uitgebreid vluchtenschema, maar houd er wel rekening mee dat ze veelal een Aziatische timing hebben. Vertragingen en wijzigingen komen met enige regelmaat voor, maar zolang je je reisschema niet al te strak plant, komt dat helemaal goed. Heb je maar twee weken de tijd, dan vlieg je bijvoorbeeld efficiënt van Hanoi naar Hué en van Hoi An (Danang) naar Ho Chi Minh City.
Waar het land ophoudt en het water begint, kom je per boot op de meest adembenemende plekken van Vietnam. Of het nu een grote houten jonk is tussen de bizarre rotsformaties van Halong Bay is, of een ronkend motorbootje dat je naar een tropisch palmeneilandje brengt voor de kust van Nha Trang. Hier kun je ook gaan kajakken of zeilen met een catamaran om nog meer van het waterrijk te genieten. De Mekongdelta is natuurlijk één groot waterwegennetwerk, dus de boot is hier het belangrijkste vervoersmiddel. De typische lange, uit hout uitgesneden boten brengen je naar traditionele dorpjes, drijvende markten en rijstvelden. Al varend ga je helemaal tot aan Cambodja of uit-en-thuis vanuit Ho Chi Minh.
Zie jij jezelf ook al ter land, ter zee en in de lucht door Vietnam reizen? Neem dan eens contact op met de reisspecialisten van Vietnam online, onderdeel van Riksja Travel. Zij hebben bovenstaande tips uit eigen reiservaring samengesteld en helpen je graag bij het bouwen van jouw Vietnam-droomreis.
Deel je ervaring en help andere reizigers!