De NRV ervaringen, beoordelingen en klachten zijn afkomstig van bezoekers van rondreis.nl die een rondreis met NRV gemaakt hebben.
Er zijn 207 ervaringen met NRV geplaatst.
Voor het eerst in mijn leven heb ik gekozen voor een georganiseerde groepsreis, juist om ontzorgd te worden. Als alleenstaande moeder wilde tijdens mijn vakantie niet zelf hoeven nadenken over hoe, wat en wanneer, zodat ik lekker achterover kon leunen en verzorgd kon worden. Helaas bleek dat dit helemaal niet het geval was.
Onze reisleidster leek het niet altijd makkelijk te vinden om zorg uit handen te nemen. Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar we merkten als groep — en ik persoonlijk — dat haar vaardigheden op het gebied van communicatie en leiding geven soms behoorlijk te kort schoten. Ze communiceerde laat en had moeite om concreet antwoord te geven op vragen die we hadden. Op sommige momenten leek het ook alsof zijn vanuit de organisatie van verkeerde informatie was voorzien. Hoe dan ook, omdat ze onvolledig en soms simpelweg onjuiste informatie gaf, kon ik niet echt ontspannen. We waren vaak zelf zaken aan het uitzoeken omdat we blijkbaar niet volledig konden vertrouwen op de informatie die zij ons gaf.
Een voorbeeld is de verwarring over de kleding voor een tempelbezoek. Via de app kregen we het advies om gepaste kleding aan te trekken voor een tempel, terwijl we uiteindelijk helemaal geen tempel bezochten. Hierdoor voelde het alsof onze reisleidster helemaal niet op de hoogte was van de inhoud van het programma of verkeerde informatie had. Je verwacht van een reisleidster dat de informatie die ze verstrekt klopt en dat ze proactief meedenkt met ons als reizigers.
De eerste activiteit in Bangkok, een soort speurtocht, was slecht gekozen en stelde weinig voor. In de beperkte tijd die je hebt in Bangkok wil je high lights zien. Dit was echt weggegooid geld.
Ook de treinreis naar Khao Sok verliep niet vlekkeloos. We moesten twee uur van tevoren aanwezig zijn. We kregen vlak voor vertrek treinkaartjes met namen en tijden die niet klopten. Toen we in wilden stappen werkten onze kaartjes niet en bleek dat we de trein gemist hadden. Daar stonden we met 30 man die niet op de trein kon terwijl er geen nachttreinkaartjes meer te krijgen waren. De reisleidster kreeg een inzinking en zei dat zij verkeerde informatie had ontvangen van de organisatie (wat kan). Dit neemt niet weg dat het haar verantwoordelijkheid is dit te checken. Als reizigers waren wij ooggetuige van hoe de reisleidster een veeg uit de pan kreeg en gezegd werd dat zij de kosten moest betalen (iets wat ze niet kon). Uiteindelijk werd er een paar uur later een privébusje geregeld, waardoor we wel op de plaats van bestemming kwamen, maar het was jammer dat we het nachttreinavontuur moesten missen waar er ons op verheugd hadden. Het was bovendien erg naar dat wij als groep betrokken raakten bij organisatorische problemen. De reisleidster kwam verdrietig uit het gesprek met haar manager in Thailand omdat hij uit boosheid tegen haar gezegd had dat zij verantwoordelijk gehouden zou worden voor de kosten van het busje. Doordat ze dit deelde met de groep voelden wij ons medelijden met haar. Ook dit alles droeg niet bij aan een fijne reisbeleving. Wij als groep moesten haar emotioneel dragen in plaats van andersom.
Bij aankomst in Khao Sok werden we vervolgens eerst weer bij een verkeerd hotel afgezet (wat wel suggereert dat onze reisleidster van verkeerde informatie voorzien was) wat extra onrust gaf na al een lange nachtreis. Toen we bij het juiste hotel aankwamen, waren vervolgens de kamers nog niet klaar. Het had prettig geweest als onze reisleidster toen wat meer duidelijkheid en tips had gegeven, bijvoorbeeld om in de tussentijd iets te gaan doen. Nu wachtten we ongeveer tweeënhalf tot drie uur voor niets voordat we pas onze kamer in konden. Ook hier had onze reisleidster beter moeten communiceren en leek het alsof alles haar overkwam.
Daarnaast werd er tijdens het verblijf nog verteld dat het ontbijt op de dag van aankomst wat eigenlijk bij de prijs inbegrepen zou moeten zijn, ineens zelf betaald moest worden. Uiteindelijk hoefde ik het zelf niet te betalen, maar anderen wel, wat verwarring gaf.
Ook toen onze reisleidster later nog verantwoordelijk was voor onze groep bleef, was er soms sprake van halfgeorganiseerde zaken en onvolledige communicatie. Zo regelde ze bijvoorbeeld het laatste hotel, maar vertelde ze niet dat een vroege check-out minstens 48 uur van tevoren geregeld moest worden. Het was fijn dat ze wel dingen oppakte, maar het ontbrak aan het soort duidelijke, proactieve communicatie waardoor wij ons echt gedragen voelden.
Het is niet de bedoeling dat de reizigers achter informatie aan moeten bij de reisleiding.
De excursies die inclusief waren, leken soms de goedkoopste opties en waren naar mijn idee niet altijd goed doordacht. Bijvoorbeeld de speurtocht in Bangkok, die weinig van de highlights liet zien, terwijl dat juist mooi was geweest. De optionele excursies waren soms 40 tot 60 procent duurder dan wanneer je ze zelf zou boeken. Dit voelde soms alsof er vooral gekeken werd naar het verdienen aan extra’s, wat jammer was. Ik snap dat up-sellen erbij hoort, maar dan verwacht je aan de voorkant ook een goede organisatie en service. 50% tot 60% meer vragen ervaar ik wel als onredelijk veel.
Om positief af te sluiten: het laatste hotel was heel prettig en goed uitgekozen. De service aldaar was echt top. De mate waarin ik me verzorgd en gedragen voelde tijdens dit verblijf had ik graag de hele reis ervaren!
Al met al had ik voor een reis van 2400 euro per persoon meer ontzorging en een betere organisatie verwacht. Daarom zou ik graag in gesprek willen over een passende compensatie, omdat een aantal zaken duidelijk niet volgens belofte en verwachting verliepen. Mijn voorstel zou zijn om 10% van de totale reissom gecompenseerd te krijgen
Thailand is een prachtig land en de omgeving was geweldig, maar deze ervaring zorgt er wel voor dat ik me een volgende keer twee keer zal bedenken om weer met NRV of een groepsreis te gaan. Ik had misschien voor minder geld wel meer ontspanning en plezier gehad als ik het zelf had geregeld.
Als reactie op deze klacht gaf NRV terug dat: ze vervangend vervoer hadden geregeld toen we als groep de trein gemist hadden en dat ze een drankje betaald hadden. Op het feit dat de reisleidster incapabel was en dat dit van invloed is geweest op het reisplezier en het doel van een groepsreis werd niet ingegaan. In plaats van contact op te nemen met mij als betalende gast, hebben ze contact opgenomen met de desbetreffende reisleidster, die toen ze de fouten maakte al bang was voor het verlies van haar baan, de organisatie en ander verhaal verteld heeft. NRV is achter haar gaan staan en zijn daarmee klanten kwijt geraakt.
Saillant detail, de desbetreffende reisleidster deelde met ons als groep dat in de groep ervoor ook al klachten waren over haar capaciteiten.
Mocht je naar Thailand gaan, boek lekker alles zelf, boek geen excursies via NRC tenzij je bewust genept wil worden. Je kan dus soms tot 60% minder betalen als je het zelf boekt.
Al met al vind ik dat NRV deze casus heel slecht heeft afgehandeld en dat ze hierin verkeerde keuzes gemaakt hebben. Jammer. Ik had liever een positieve recensie geschreven
Geweldige rondreis. Lange reisdagen, maar dan zie je ook wat. Onvoorstelbaar veel dieren gezien en een prachtige afwisselende natuur! Het Bogoriameer zouden NRV ons inziens uit het programma mogen halen i.v.m. afstand en hetgeen wat je te zien krijgt. Onze reisleidster Caroline Langevoord was werkelijk fantastisch! Wat een toegevoegde waarde als een reisleidster die al 20 jaar in Afrika woont met passie zoveel info kan delen over natuur, cultuur en de Wild-life!! Ze heeft zelfs een boek geschreven "Bush life"! Dat maakt de reis meer dan compleet!!
Wil en Nicole
Prachtige ronsreis van NRV , goede ontvangst op vliegveld. Een zeer efficiente manier om alle hoogtepunten van Thailand te zien. Ook mooie optionele excursies gedaan.
En onze geweldige nederlandse reisleider Paul heeft er mede voor gezorgd dat deze reis voor ons een groot succes is geworden Kortom genoten van alles.
Wat een fantastisch mooie rondreis, 3 weken met NRV in Japan!
Een hele intensieve maar geweldige ervaring in dit mooie afwisselende land.
Gereisd met openbaar vervoer (trein, bus, metro, tram) zo krijg je een hele goede indruk van alles wat dit land te bieden heeft. Van lekker eten, tot mooie natuur, grote steden en de prachtigste tempels en Japanse tuinen.
Onze reisleider Bas verdient een dikke 10, de manier waarop hij ons heeft begeleid, de informatie die hij geeft en vooral zijn betrokkenheid zijn meer dan fantastisch. Bas dankjewel voor deze mooie en onvergetelijke ervaring, je bent een topper.
We hebben mega veel gezien en gedaan , 20 dagen rondgereisd veel met openbaar vervoer . Samen met een super leuk gevarieerd reisgezelschap en dat alles onder de beste begeleider/gids ever : Bas
Chapeau Bas hoe je ons door de drukte en mooie omgevingen/tempels/restaurantjes en nog veel meer , geloodst hebt
Van ons krijg je een 11 en de hele reis was een kadootje om nooit meer te vergeten.
Wij zijn met z'n drieën op rondreis in Marokko (boeking 24019808) geweest. In plaats van 3-persoons kamers te huren, is besloten om ons in 2-persoons kamers met een klapbed te zetten.
Dat heeft ervoor gezorgd dat we geen beweegruimte hadden noch plek om een koffer open te maken, laat staan bagage van 3 mensen.
Dit heeft ons verblijf in Marokko van beloofde mooie overnachtingen, budget overnachtingen gemaakt.
De gids gaf aan dat hij niet voor dit soort dingen was.
Navraag bij de hotels leverde verwijzing naar NRV.
NRV heeft 3x de volle mep aan reisgeld van ons ontvangen maar niet geïnvesteerd in fatsoenlijke kamers en dit puur als extra winst gepakt. Dat vind ik erg teleurstellend.
Contact bij thuiskomst gezocht met NRV maar zij reageren simpelweg niet op klachten.
Onze groepsreis door Noord-India was indrukwekkend en bood een rijk palet aan ervaringen. De reis per comfortabele bus verliep dankzij onze uitstekende chauffeur veilig en ontspannen — een groot pluspunt.
De excursies waren goed georganiseerd en inhoudelijk sterk. De Engelssprekende lokale gidsen gaven duidelijke en interessante toelichting, wat de beleving op locatie echt verrijkte.
Onze reisleidster was vriendelijk en betrokken bij de groep. Ze zorgde goed voor het reisverloop en was altijd aanspreekbaar. Wel bleef haar uitleg over India’s rijke geschiedenis en politieke context wat oppervlakkig. Voor een land met zo’n gelaagde cultuur had dit boeiender en uitgebreider gemogen.
Hoewel de treinreis een bijzondere afwisseling was, was het opmerkelijk dat onze eigen bus met de koffers vooruit werd gestuurd. Dit werd pas kort van tevoren gecommuniceerd, waardoor we twee avonden weinig bagage bij ons hadden.
De hotels waren vaak zeer basic/middelmatig, met kamers die niet voldeden aan de verwachting qua comfort. Daarnaast lagen veel accommodaties ver buiten het centrum, waardoor je ’s avonds weinig mogelijkheden had om zelfstandig iets te ondernemen. In veel gevallen moesten we zelfs een half uur met riksja’s rijden om ergens te komen — onpraktisch en vermoeiend.
De kamelentocht in Pushkar was een teleurstelling: een kort ritje door een vervuild gebied, totaal anders dan de romantische beschrijving op de website.
Wij hadden het geluk dat onze vlucht van Varanasi naar Delhi pas in de avond vertrok. Daardoor konden we nog een volle dag in Varanasi doorbrengen. NRV boekt echter standaard een vroege ochtendvlucht, terwijl de internationale vlucht pas diep in de nacht vertrekt. Gevolg: ruim 16 uur wachten in een luchthavenhotelkamer — een lange, dure en weinig zinvolle wachtdag.
India is een prachtig land dat diepe indruk heeft gemaakt. Juist daarom verdient deze reis een betere uitvoering. Met realistischere planning, duidelijke communicatie en hogere kwaliteit van accommodaties kan NRV de reiservaring aanzienlijk verbeteren.
Laat je echter niet weerhouden om te gaan — India is geweldig. En prijstechnisch is NRV een aantrekkelijke keuze.
Vreselijk, boek nooit met NRV! Heel veel kleine lettertjes die je pas te zien krijgt balk voor vertrek. Niets staat op de website. Hele reisprogramma was in werkelijkheid anders, trieste hotels, totaal niet vergelijkbaar met de voorbeeldhotels, heel veel verborgen kosten waardoor het uiteindelijk peperduur wordt. Een grote teleurstelling, nog nooit zo’n slechte vakantie gehad. Het betreft de familiegroepsreis naar Athene, Peloponnesos naxos en Santorini. Door de verandering van allerlei bestemmingen ook heel veel meer reistijd en vooral veel in de bus zitten. Ga nooit met NRV! Betaal gewoon wat meer voor bijv Koning Aap en uiteindelijk ben je nog goedkoper uit.
Net terug van onze rondreis klassiek China met als reisleidster Ivonne
Wat een leuke pittige dame met een hart van goud.
Ze weet waar ze over praat veel verteld en gezien waar nodig een vertaling van de locale gidsen.
We bofte met de leuke groep
Met zn allen ook zo genoten in de karaoke bar een extraatje van Ivonne voor de liefhebbers
Mooi land we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. We wisten wel dat het een groot land was maar zo groot en zo druk dat was overweldigend.
Het enige min puntje was de optionele bootreis door een soort klein Venetië of Giethoorn het 1e stukje misschien
Was ook te duur in verhouding met de rest
Dan beter de lichtjes tour die was geweldig.
Dit was onze 3e reis met NRV met name de kleinere groepen vinden wij fijn.
Sylvia en Henk
Slechte rondreis Zuid-Afrika. Zuid Afrikaans/ Nederlandse reisleiding geboekt.
5 % was Afrikaans wat echt niet te verstaan was. De rest was alles in Engels. NIET voor betaald. Reisleider Matheűs Theuns (niet representatieve reisleider)
Veranderde iedere dag zelf het programma, als iemand commentaar gaf werd hij erg boos en shagrijnig. Hotels waren op 2 na ver onder de maat. 2 sterren ipv 3 of 4. Laatste was Orpen sleep over, stond niet bij de boeking, was wel geboekt. Zou zeer mooi zijn. ZEER SLECHTE accomodatie. Waren roestige containers die omgebouwd waren tot kamers. 2 dagen in rioollucht gezeten. Bomvol met
mieren tot in de douche toe. Zou nieuw zwembad zijn. Was een lachertje. Was 2x 3 meter!!!! Was meer een vijver. NOOIT meer met NRV. Geven niet thuis na commentaar. Een dikke 1
Met NRV naar Thailand geweest, en een mooie reis gehad. Echter, op het moment dat er iets mis gaat tijdens de reis (fouten in de route, verkeerde excursies, kwaliteit accommodatie) hoef je niet op enige support van NRV te rekenen. Reactie van NRV is dan "zoek het maar uit". Enige vorm van zelfreflectie of zelfkritiek kennen ze niet en laten een heel reisgezelschap gewoon aan hun lot over. Voor ons was NRV eens en nooit meer!
De reis zelf, wat NRV heeft ingekocht, verliep redelijk. Alles wat NRV er omheen regelde was een regelrechte ramp. Ik iedereen af om ooit via NRV te reizen.
In juli 2025 maakten wij een 14-daagse privérondreis via NRV door de Griekse Cycladen en betaalden €700 extra voor “superieure klasse” hotels. Van de vier accommodaties voldeden er twee niet aan 4-sterrenniveau (eerder 2-3 sterren), één had geen zwembad en beiden hadden een krakkemikkige inboedel en aftandse badkamer. De op de website voorgespiegelde luxe hotels krijg je simpelweg niet.
NRV deed niets met onze klachten, schoof alles af op de lokale partner en behandelde ons arrogant. Hun uitleg: “Superior hotel” betekent geen superior kamer, alles is er toch! Het contact met de klantenservice heeft onze vakantie in de tweede week behoorlijk verpest.
Ook vreemd: medewerkers baseerden zich op Booking.com-foto’s in plaats van eigen kwaliteitscontrole. Met feedback en slechte reviews doen ze niets. Voor ons: nooit meer NRV.
Helaas werd onze reis overschaduwd door een traumatische ervaring tijdens het busvervoer van Sevilla naar Granada. De overbeladen en te kleine bus kreeg een dubbele klapband waardoor wij ruim 3 uur!! in de brandende zon -temperatuur 37C- moesten wachten op vervangend vervoer. De reactie van NRV op onze klacht is zeer teleurstellend. Wij voelen ons niet serieus genomen. Voor ons is wel duidelijk geworden dat voor NRV de veiligheid van de reizigers niet voor op staat! NRV wij zijn er klaar mee!
Particuliere reis door Portugal geboekt. Na de boeking bleek, in telefonisch overleg, de accommodatie en vluchten niet beschikbaar te zijn. Andere vluchten en accomodatie konden dmv meerprijs geboekt worden. Erg vroege vlucht vanaf Schiphol was voor ons geen optie. Wel werd er voorgesteld in de buurt van Schiphol te overnachten, maar dan kwamen er weer extra kosten bij natuurlijk. Reisorganisatie van niets, meer een soort van tussenpersoon die ons inziens alleen maar duurdere alternatieven voorstelde. Ook het telefonisch contact was niet naar behoren. Voelde mij afgeblaft en geïntimideerd. Was soms niet tussen te komen. Bah, voor ons geen NRV meer.
We hebben met een leuke groep veel mooie steden bezocht waaronder Malaga, Sevilla en Granada. Helaas was de groepsleidster Tatieana te onervaren en kon échte problemen (zoals het kwijtraken van een officieel identiteitsbewijs door nalatigheid van hotelpersoneel) niet adequaat en veilig oplossen. Voorts moet een reisleider altijd een professionele houding aannemen tegenover een medereiziger en geen correctiegesprek aan het einde van de reis voeren. Voor mijn partner en ik derhalve geen reis meer met NRV.
Bij aankomst kwamen we erachter dat we geen voucher voor huurauto hadden ontvangen.
Hotels waren niet allemaal superieur naar onze mening
Stuur je een 2x mail met je ervaringen krijg je geen reactie terug vanuit hun.
Zou er geen reis meer boeken
Onze groepsrondreis naar de Azoren met…
Onze groepsrondreis naar de Azoren met NRV was ronduit teleurstellend. De accommodaties waren met één uitzondering van 1 hotel onder de maat – gedateerd, slecht onderhouden en niet zoals gepresenteerd op de website er werd 4 en 5 sterren aangeboden.
Het waren eerder een 2/3 sterren accommodatie. Ook het vervoer liet te wensen over: chaotisch geregeld en vaak oncomfortabel.
Blijkbaar werd deze reis pas voor de tweede keer uitgevoerd door NRV, wat duidelijk te merken was. De communicatie tussen de lokale agent en de reisleiding was niet goed geregeld.
Het programma voldeed totaal niet aan de verwachtingen: veel minder indrukwekkend dan de foto's online doen vermoeden. En dat terwijl de Azoren veel meer te bieden heeft. De prijs-kwaliteit verhouding was veruit slecht. En met veel te hoge prijzen voor de excursies die erbij geboekt konden worden.
Helaas geeft NRV niet thuis en doen zij niets met onze klacht, wat de onprofessionaliteit van deze organisatie laat zien.
Al met al voelde deze reis eerder als een proefrit dan een goed georganiseerde vakantie. Zeker geen aanrader.
De fantastische rondreis door Portugal was goed verzorgd. Rosa de reisleidster wist van wanten en gaf op de laatste dag nog een toegift. Ook de Portugese buschauffeur had nog een aardig extraatje voor ons. Veel gezien, gezellig gezelschap en goed georganiseerd.
Gegarandeerd vertrek. NIET bij NRV. December 2024 een rondreis met gegarandeerd vertrek geboekt met vertrek juli 2025. Vorige week te horen gekregen dat de reis geannuleerd werd, omdat de minimale groepsgrootte waarschijnlijk niet gehaald ging worden. Quote van hun website zegt (zie ook bijgevoegde foto): "Op onze website ziet u onder het tabblad 'Data & Prijzen' achter de vertrekdata aangegeven of een specifieke vertrekdatum een 'Gegarandeerd vertrek' heeft. Een groepsreis waarvan het vertrek gegarandeerd is, zal definitief doorgaan."
De uitgebreide informatie over gegarandeerd vertrek die NRV op de website geeft , is echter tegenstrijdig en geeft ze eigenlijk altijd een uitweg om een reis te kunnen annuleren (zie ook bijgevoegde foto).
Volgens mij is de definitie van gegarandeerd/definitief doorgaan dus niet helemaal duidelijk bij NRV.
Van het aanbieden van een passend alternatief, zoals beschreven op hun website was ook geen sprake. Enige optie die aangeboden werd, was dezelfde reis met vertrek 2 weken eerder. Maar aangezien wij ook gewoon werkende/studerende mensen zijn, zou je toch kunnen bedenken dat je een vakantie van 4 weken niet zomaar even kan opschuiven in het hoogseizoen. Verder werd er gezegd dat we dan zelf maar op de website moesten zoeken naar een alternatieve reis. Wanneer dat niet zou lukken, dan kregen we onze aanbetaling terug. Er werd verder geen enkel ander alternatief geboden.
Uiteindelijk zelf een alternatief gevonden. Kortere reis, die we met aan aantal nachten aan het eind wilde verlengen om toch een beetje in de buurt te komen van onze oorspronkelijke reis. Contact gezocht met NRV. Zij gaven aan de aanvraag voor die extra nachten uit te zetten om te kijken of er nog plek was in dat of een alternatief hotel, maar dat zou waarschijnlijk geen probleem zijn. Wij helemaal blij dat we (zelf) een alternatief hadden gevonden. Deze blijdschap was echter ook van korte duur. We kregen namelijk een telefoontje van weer een andere medewerker, dat er dan wel omboekkosten van het retourticket bij zouden komen. Dit kon wel oplopen naar € 400,- p.p.. Voor de exacte kosten zouden ze dan contact met de airline opnemen. Hier is in de eerdere gesprekken, met 2 andere NRV medewerkers over deze alternatieve reis, niets over gezegd. Toch akkoord gegaan met max. € 400,- p.p. extra omdat we toch heel graag deze rondreis, naar dit land wilde maken, om een dag later weer te horen te krijgen dat deze omboekkosten ongeveer € 1000,- p.p. zouden zijn. Dit alternatief was dus ook van de baan.
Gelukkig bij een andere touroperator, die wel met ons mee wilde denken en moeite heeft gedaan om een reis voor ons te vinden, een andere rondreis geboekt. Dit terwijl wij daar nog nooit iets geboekt hebben en dus nog geen klant waren.
Hadden we vooraf de reviews over deze organisatie maar beter bekeken/gelezen, dan hadden we gezien dat veel mensen dit overkomen is.
Net terug van een geweldige reis van 22 dagen Relaxt door Java en Bali. We hebben veel meegemaakt en gezien en hadden een super leuke groep.
Mede dankzij onze fantastische reisleider Sugeng hebben wij een hele leuke vakantie gehad. Hij spreekt goed Nederlands en met zijn humor en passie heeft hij ons tijdens onze reis voorzien van heel veel informatie. Ook werden wij goed door hem begeleid met bv het pinnen van roepia’s tot de toegang van de excursies of stoppen langs de weg als een van ons onverhoopt iets nodig had.…echt niets was hem te veel.
De hele groep was enorm te spreken over hem, en ook over de chauffeur Teo en zijn rechterhand Appi, die ons steeds veilig op onze bestemmingen bracht. Echt top! We zullen nog veel aan hen denken ;)
Zoveel gezien, te veel om op te noemen. Wel bijzonder goede gids (Sugeng) gehad. Hij heeft zoveel kennis over Java en Bali en kon ons enorm veel vertellen. Als buiten het programma wensen waren uit de groep, dan regelde hij dat.
Ook de chauffeur was erg goed en de extra hulp ook.
Hoogtepunten: treinreis van Bandung naar Yogyakarta, Borobudur, fietsen tussen de rijstvelden, snorkelen en mantaroggen gezien. En natuurlijk het heerlijke eten hier
Wij zijn momenteel bij aan het komen van de eerste twee weken,Tjonge wat hebben wij veel meegemaakt.
Het is onze eerste rondreis en zeker niet de laatste.
Wij hadden een hele fijne reisleider Sueng en een top chauffeur met hulp.
Niks te veel , stonden altijd klaar en kon ze alles vragen.
Tuurlijk zijn er altijd dingen die beter kunnen, maar wij vonden het voor de eerste keer een top vakantie.
Hadden dan ook wel een beetje emotie bij het afscheid nemen gisteren.
Nrv , Sueng, Theo en Apply bedankt.
Wij zijn met de reis van 20 februari naar Ecuador en de Galápagos geweest, dit is over het algemeen goed bevallen, maar wij hadden wel wat feedback voor de volgende reiziger.
-------------------------------------------------------------------------------
Laat ik beginnen met te zeggen dat de gids Armando meer dan goed is. Bijzonder oplettend, hulpvaardig, duidelijk.
- De richtlijn voor de fooienpot was € 60,00 p.p. Dat bleek € 160,00 p.p. Maar wij vertrouwen Armando volledig, maar u moet uw info wel aanpassen.
- Bezoek rozenkwekerij, wat moeten wij daar? Stond niet in het programma, zonde van de tijd. Nederland heeft dat zelf ook.
- Het Hostel!!! (geen hotel zoals in de brochure aangegeven) In Otavalo was zeker geen middenklasse hotel. Het was vies, klam en koud. Alles in mijn koffer was klam. Ik heb in bed met lange broek en trui gelegen, als je je omdraaide kwam je weer op klamme gedeelte terecht. Zeer gehorig ook. Mijn grens ligt bij het horen van ‘wc-rituelen’ van de naast gelegen kamer. Heel onaangenaam. Ik zou een ander hotel opzoeken als ik NRV was.
- Veel te veel reistijd in de bus. Als ik had geweten dat 325km in Ecuador dus betekent dat je minimaal 8 uur aan het rijden bent! wat dan uitkomt op reisdagen van 12 uur, had ik deze reis niet geboekt. Het was netjes geweest als NRV dat duidelijk vermeld had. Er zijn dus diverse plaatsen waar je aankomt in het donker en super vroeg weer weg moet. Jammer.
- Amazone was meer dan geweldig! Fijne verblijfplaats ook. Ik begreep dat NRV hier voor de eerste keer was. Erin houden 😊
- Door die lange busreis rijd je het authentieke voorbij. Er wordt gestopt bij bv El Cajas Park, daar is in februari echt niks te zien. We konden gehurkt mini bloemetjes kijken….. Er zijn 2 seizoenen in Ecuador, maak dan ook 2 soorten reizen.
- In Guamote was het schoolvakantie, die excursies konden helaas niet doorgaan. Hadden we dus niet heen gehoeven. Nogmaals het programma moet beter.
- Ik wil benadrukken dat de meeste excursies en de reisleider helemaal top waren.
- Galapagos: nou, dat is wel wat anders qua reisleiding, dat viel tegen. Of er is niemand, of ze vertellen weinig. We komen half 2 aan, ze vraagt of we iets gegeten hebben, antwoord is nee. En vervolgens gaat ze ons 2 uur in San Christobal rondleiden, vertellen waar je kunt pinnen, eten, en we gaan wetsuits passen om om half 4 te zeggen jullie hebben 1 kwartier om iets te eten. Nou dat lukt niet in Ecuador, zo snel zijn ze daar niet. Los Algarrobos leek meer op een hostel. Met vaak niemand achter de receptie, iedereen kan dus de sleutel van je kamer pakken. En er werd steeds tegen ons gezegd: laat je paspoort etc in je koffer. Het gaf ’n onveilig gevoel. Eerlijk gezegd viel Galapagos wat tegen, (veel toeristischer, duurder dan Ecuador) en dat was ons hoofddoel van de reis.
- 8 maart: dieptepunt van de reis. Excursie Kicker Rock. Het snorkelen was uitermate gevaarlijk en onverantwoord. Totaal incapabele gids, die als enige meezwom met 12 mensen (officieel moeten dat er minstens 2 zijn maar liever 3) en zonder bij bootje erbij. Hij nam zelfs iemand mee in het diepe sterk stromende water die geen zwemdiploma had! Zij moest de reddingsband vasthouden die hij dan weer vast had. Pas in het water begon hij te roepen dat we allemaal bij elkaar moesten blijven, dat dit niet voor beginners was. (en wel iemand meenemen die niet kan zwemmen!) Hij leidde ons steeds terug naar de sterke stroming ipv dicht bij de rots waar minder stroming is, en met hamerhaaien etc. waar het makkelijker snorkelen was. Gids jaagde ons steeds terug naar het diepe gedeelte waar je dus niks zag en enorm moest zwemmen. 1 persoon riep dat ze hulp nodig had en hij zei toen tegen de persoon die niet kon zwemmen: laat de band los………. Dat deed ze en toen ging het helemaal mis. Een van ons hield haar hand vast maar de stroming was te sterk om voor 2 te zwemmen dus dreven zij af. Uiteindelijk kwam er ’n klein bootje (zonder reddingsvesten aan boord) die pikte die 2 op en kwam ze allebei!!! weer terugzetten in het water bij de gids. Die inmiddels al 6 personen aan zijn band en touw had hangen en hij bleef doorgaan met de ‘excursie’ en roepen naar ons: dat we niet konden zwemmen, dat we niet bij elkaar bleven, dat we water aan het inslikken waren…..nogal beledigend, dom en niet bepaald motiverend, als het al niet goed gaat, van die gids. Het kleine bootje ging terug naar de grote boot om toen pas reddingsvesten op te halen. Uiteindelijk, veel te laat, gingen we terug naar de grote boot. Om het goed te maken…? Bood hij aan om met de sterksten terug te gaan om die hamerhaai te zien. Werden met het kleine bootje precies in de sterke stroming overboord gezet. Iedereen kwam totaal uitgeput weer terug. De rest van de vakantie de enige reserve qua snorkelen gehad. We hebben die gids niet meer gezien (we zaten op dezelfde boot) totdat we terug waren bij de haven/watertaxi. Waar we op de heenweg nog geholpen werden met het overstappen van boot naar boot, rende hij nu als eerste eruit en weg was hij………….. We hebben elkaar geholpen met overstappen op het water. Ik weet helaas zijn naam niet maar dat kan NRV zeker wel achterhalen. Maar deze jongen mag nooit meer met een groep (daar) gaan snorkelen.
- 9 maart met de boot naar Santa Cruz. Op de Galápagos moet je vooral veel zelf doen/regelen. Gidsen zijn er maar even. Bij aankomst was er geen gids. Na een half uur zijn wij gaan bellen met de reisorganisatie ter plaatse, (dat kon mijn zoon achterhalen, de rest van de groep dus niet) maar geen gehoor, het is zondag…… Gelukkig had mijn zoon het telefoonnummer van de gids van San Cristobal. Haar geappt en na weer ’n half uur kwam er ’n bus, zonder gids. Onderweg heeft de bus gestopt om ’n gids op te halen. Die dus niet echt voorbereidt was (in de haast opgetrommeld) maar prima, doch nogal gehaast deed. Die had ons helaas naar het verkeerde ontmoetingspunt gestuurd voor de excursie 2 dagen later. Ook zeer onhandig dat NRV geen voucher geeft met naam organisatie en tel.nr. van de excursie. Nu stonden we daar met niks, heel erg vervelend, niemand kon ons helpen zonder info over waar te zijn etc., geen contact mogelijk met n Galápagos gids .
- NRV had ons vertelt dat wij de excursies via hun moesten boeken, dat was beter omdat Galapagos nogal ‘geregeld’ is. Wij hebben dus 2 excursies voor 2 personen bij jullie vooraf geboekt. Dus 4x € 366,00. Nu blijkt dat je overal zelf de excursies kunt boeken, last minute en voor max. € 200,00 p.p. We werden er door de medereizigers op dezelfde excursies vriendelijk voor uitgelachen. (NRV was al veel te duur met bijboeken van ándere vliegtuigstoelen. Ik had dat veel goedkoper rechtstreeks kunnen doen, maar dat mocht niet van jullie). Ik begrijp dat jullie 10% commissie voor de excursies willen hebben maar de rest verwacht is retour van jullie te krijgen. Dit kan echt niet. ZOVEEL meer rekenen.
- Ook verwacht ik ’n tegemoetkoming voor de gemaakte telefoonkosten op zoek naar een gids die niet kwam.
Helaas is feedback altijd de negatieve dingen. Uiteraard was er veel heel mooi en indrukwekkend.
-------------------------------------------------------------------------------
Vervolgens krijgen wij een door AI gegenereerde mail terug!!!! Ik vind dit echt schandalig. De mailwisseling die volgde was een fractie persoonlijker, maar ging nog steeds niet inhoudelijk in op de punten.
Omdat wij ons niet gehoord voelden hebben wij deze reactie op de "NRV reizigers" Facebook pagina gezet, en wij krijgen veel bijval van mensen die hetzelfde hebben ervaren, of je wordt straal genegeerd, of je blijft aanhouden en misschien krijg je dan een reactie terug.
Dit heb ik gisteren geplaatst, vandaag is mijn post verwijderd, en ben ik ook uit de groep verwijderd! NRV kan dus helemaal niet omgaan met feedback, dus ga ik mijn ervaring delen op zo veel mogelijk publieke sites. Hierdoor hou ik een nare smaak over aan wat een grotendeels leuke vakantie was.
Reisorganisatie NRV zeer onder de maat. Op de eigen site worden uitsluitend positieve recensies geplaats, problemen of negatieve ervaringen worden helaas niet getoond zodat er helaas een verkeerd beeld over NRV ontstaat.
Hotels op de rondreis India 22 dagen Gouden Driehoek, Rajasthan & Gujarat waren op een enkele uitzondering na onderkomen en gedateerd evenals de ontbijten in de betreffende hotel waren ondermaats. Reisleidster moet nog veel leren ondanks haar jarenlange ervaring in India. Bejegening van hotelpersoneel en zelf medereizigers op een ongepaste en vaker agressieve wijze.
Reacties op alle geplaatste recensies door NRV altijd zeer begripvol en vol goede voornemens om e.e.a. te verbeteren, daadwerkelijke actie blijven helaas uit. Men gaat weer over tot de orde van de dag. Voor mij geen NRV meer.
Ben jij op reis geweest met NRV?
Plaats een beoordeling met jouw ervaringen met, of klachten over NRV.
Deel je ervaring en help andere reizigers!