Bij NRV draait alles om zorgeloos reizen. Of je nu houdt van het gemak van groepsreizen, de vrijheid van een individuele rondreis, of het avontuur met het hele gezin – bij NRV vind je altijd de perfecte reis.
De groepsreizen van NRV nemen je mee naar de mooiste bestemmingen wereldwijd, in kleine groepen met deskundige reisleiders die alles weten over cultuur, natuur en verborgen pareltjes. Zo beleef jij een reis die persoonlijk, afwisselend en onvergetelijk is.
Wil je liever op jouw eigen tempo ontdekken? Kies dan een individuele rondreis, volledig op maat, met alle vervoer en vluchten inbegrepen. Zo kunt u ontspannen genieten, wetende dat alles tot in de puntjes is geregeld.
Ook gezinnen zijn bij NRV aan het juiste adres. Onze familiereizen combineren avontuur en comfort, met activiteiten die jong en oud aanspreken en accommodaties die zijn afgestemd op het hele gezin.
Wat onze reizigers het meest waarderen? Comfortabele accommodaties, deskundige en betrokken reisleiders, een afwisselend programma en een persoonlijke benadering. Bij NRV gaat elke reis verder dan de standaardroute – je ontdekt de bestemming zoals de locals het ervaren.
Kies NRV en beleef een reis die je niet snel zult vergeten – volledig verzorgd, met aandacht voor elk detail.
Voor het eerst in mijn leven heb ik gekozen voor een georganiseerde groepsreis, juist om ontzorgd te worden. Als alleenstaande moeder wilde tijdens mijn vakantie niet zelf hoeven nadenken over hoe, wat en wanneer, zodat ik lekker achterover kon leunen en verzorgd kon worden. Helaas bleek dat dit helemaal niet het geval was.
Onze reisleidster leek het niet altijd makkelijk te vinden om zorg uit handen te nemen. Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar we merkten als groep — en ik persoonlijk — dat haar vaardigheden op het gebied van communicatie en leiding geven soms behoorlijk te kort schoten. Ze communiceerde laat en had moeite om concreet antwoord te geven op vragen die we hadden. Op sommige momenten leek het ook alsof zijn vanuit de organisatie van verkeerde informatie was voorzien. Hoe dan ook, omdat ze onvolledig en soms simpelweg onjuiste informatie gaf, kon ik niet echt ontspannen. We waren vaak zelf zaken aan het uitzoeken omdat we blijkbaar niet volledig konden vertrouwen op de informatie die zij ons gaf.
Een voorbeeld is de verwarring over de kleding voor een tempelbezoek. Via de app kregen we het advies om gepaste kleding aan te trekken voor een tempel, terwijl we uiteindelijk helemaal geen tempel bezochten. Hierdoor voelde het alsof onze reisleidster helemaal niet op de hoogte was van de inhoud van het programma of verkeerde informatie had. Je verwacht van een reisleidster dat de informatie die ze verstrekt klopt en dat ze proactief meedenkt met ons als reizigers.
De eerste activiteit in Bangkok, een soort speurtocht, was slecht gekozen en stelde weinig voor. In de beperkte tijd die je hebt in Bangkok wil je high lights zien. Dit was echt weggegooid geld.
Ook de treinreis naar Khao Sok verliep niet vlekkeloos. We moesten twee uur van tevoren aanwezig zijn. We kregen vlak voor vertrek treinkaartjes met namen en tijden die niet klopten. Toen we in wilden stappen werkten onze kaartjes niet en bleek dat we de trein gemist hadden. Daar stonden we met 30 man die niet op de trein kon terwijl er geen nachttreinkaartjes meer te krijgen waren. De reisleidster kreeg een inzinking en zei dat zij verkeerde informatie had ontvangen van de organisatie (wat kan). Dit neemt niet weg dat het haar verantwoordelijkheid is dit te checken. Als reizigers waren wij ooggetuige van hoe de reisleidster een veeg uit de pan kreeg en gezegd werd dat zij de kosten moest betalen (iets wat ze niet kon). Uiteindelijk werd er een paar uur later een privébusje geregeld, waardoor we wel op de plaats van bestemming kwamen, maar het was jammer dat we het nachttreinavontuur moesten missen waar er ons op verheugd hadden. Het was bovendien erg naar dat wij als groep betrokken raakten bij organisatorische problemen. De reisleidster kwam verdrietig uit het gesprek met haar manager in Thailand omdat hij uit boosheid tegen haar gezegd had dat zij verantwoordelijk gehouden zou worden voor de kosten van het busje. Doordat ze dit deelde met de groep voelden wij ons medelijden met haar. Ook dit alles droeg niet bij aan een fijne reisbeleving. Wij als groep moesten haar emotioneel dragen in plaats van andersom.
Bij aankomst in Khao Sok werden we vervolgens eerst weer bij een verkeerd hotel afgezet (wat wel suggereert dat onze reisleidster van verkeerde informatie voorzien was) wat extra onrust gaf na al een lange nachtreis. Toen we bij het juiste hotel aankwamen, waren vervolgens de kamers nog niet klaar. Het had prettig geweest als onze reisleidster toen wat meer duidelijkheid en tips had gegeven, bijvoorbeeld om in de tussentijd iets te gaan doen. Nu wachtten we ongeveer tweeënhalf tot drie uur voor niets voordat we pas onze kamer in konden. Ook hier had onze reisleidster beter moeten communiceren en leek het alsof alles haar overkwam.
Daarnaast werd er tijdens het verblijf nog verteld dat het ontbijt op de dag van aankomst wat eigenlijk bij de prijs inbegrepen zou moeten zijn, ineens zelf betaald moest worden. Uiteindelijk hoefde ik het zelf niet te betalen, maar anderen wel, wat verwarring gaf.
Ook toen onze reisleidster later nog verantwoordelijk was voor onze groep bleef, was er soms sprake van halfgeorganiseerde zaken en onvolledige communicatie. Zo regelde ze bijvoorbeeld het laatste hotel, maar vertelde ze niet dat een vroege check-out minstens 48 uur van tevoren geregeld moest worden. Het was fijn dat ze wel dingen oppakte, maar het ontbrak aan het soort duidelijke, proactieve communicatie waardoor wij ons echt gedragen voelden.
Het is niet de bedoeling dat de reizigers achter informatie aan moeten bij de reisleiding.
De excursies die inclusief waren, leken soms de goedkoopste opties en waren naar mijn idee niet altijd goed doordacht. Bijvoorbeeld de speurtocht in Bangkok, die weinig van de highlights liet zien, terwijl dat juist mooi was geweest. De optionele excursies waren soms 40 tot 60 procent duurder dan wanneer je ze zelf zou boeken. Dit voelde soms alsof er vooral gekeken werd naar het verdienen aan extra’s, wat jammer was. Ik snap dat up-sellen erbij hoort, maar dan verwacht je aan de voorkant ook een goede organisatie en service. 50% tot 60% meer vragen ervaar ik wel als onredelijk veel.
Om positief af te sluiten: het laatste hotel was heel prettig en goed uitgekozen. De service aldaar was echt top. De mate waarin ik me verzorgd en gedragen voelde tijdens dit verblijf had ik graag de hele reis ervaren!
Al met al had ik voor een reis van 2400 euro per persoon meer ontzorging en een betere organisatie verwacht. Daarom zou ik graag in gesprek willen over een passende compensatie, omdat een aantal zaken duidelijk niet volgens belofte en verwachting verliepen. Mijn voorstel zou zijn om 10% van de totale reissom gecompenseerd te krijgen
Thailand is een prachtig land en de omgeving was geweldig, maar deze ervaring zorgt er wel voor dat ik me een volgende keer twee keer zal bedenken om weer met NRV of een groepsreis te gaan. Ik had misschien voor minder geld wel meer ontspanning en plezier gehad als ik het zelf had geregeld.
Als reactie op deze klacht gaf NRV terug dat: ze vervangend vervoer hadden geregeld toen we als groep de trein gemist hadden en dat ze een drankje betaald hadden. Op het feit dat de reisleidster incapabel was en dat dit van invloed is geweest op het reisplezier en het doel van een groepsreis werd niet ingegaan. In plaats van contact op te nemen met mij als betalende gast, hebben ze contact opgenomen met de desbetreffende reisleidster, die toen ze de fouten maakte al bang was voor het verlies van haar baan, de organisatie en ander verhaal verteld heeft. NRV is achter haar gaan staan en zijn daarmee klanten kwijt geraakt.
Saillant detail, de desbetreffende reisleidster deelde met ons als groep dat in de groep ervoor ook al klachten waren over haar capaciteiten.
Mocht je naar Thailand gaan, boek lekker alles zelf, boek geen excursies via NRC tenzij je bewust genept wil worden. Je kan dus soms tot 60% minder betalen als je het zelf boekt.
Al met al vind ik dat NRV deze casus heel slecht heeft afgehandeld en dat ze hierin verkeerde keuzes gemaakt hebben. Jammer. Ik had liever een positieve recensie geschreven
Geweldige rondreis. Lange reisdagen, maar dan zie je ook wat. Onvoorstelbaar veel dieren gezien en een prachtige afwisselende natuur! Het Bogoriameer zouden NRV ons inziens uit het programma mogen halen i.v.m. afstand en hetgeen wat je te zien krijgt. Onze reisleidster Caroline Langevoord was werkelijk fantastisch! Wat een toegevoegde waarde als een reisleidster die al 20 jaar in Afrika woont met passie zoveel info kan delen over natuur, cultuur en de Wild-life!! Ze heeft zelfs een boek geschreven "Bush life"! Dat maakt de reis meer dan compleet!!
Wil en Nicole
Prachtige ronsreis van NRV , goede ontvangst op vliegveld. Een zeer efficiente manier om alle hoogtepunten van Thailand te zien. Ook mooie optionele excursies gedaan.
En onze geweldige nederlandse reisleider Paul heeft er mede voor gezorgd dat deze reis voor ons een groot succes is geworden Kortom genoten van alles.
Wat een fantastisch mooie rondreis, 3 weken met NRV in Japan!
Een hele intensieve maar geweldige ervaring in dit mooie afwisselende land.
Gereisd met openbaar vervoer (trein, bus, metro, tram) zo krijg je een hele goede indruk van alles wat dit land te bieden heeft. Van lekker eten, tot mooie natuur, grote steden en de prachtigste tempels en Japanse tuinen.
Onze reisleider Bas verdient een dikke 10, de manier waarop hij ons heeft begeleid, de informatie die hij geeft en vooral zijn betrokkenheid zijn meer dan fantastisch. Bas dankjewel voor deze mooie en onvergetelijke ervaring, je bent een topper.
We hebben mega veel gezien en gedaan , 20 dagen rondgereisd veel met openbaar vervoer . Samen met een super leuk gevarieerd reisgezelschap en dat alles onder de beste begeleider/gids ever : Bas
Chapeau Bas hoe je ons door de drukte en mooie omgevingen/tempels/restaurantjes en nog veel meer , geloodst hebt
Van ons krijg je een 11 en de hele reis was een kadootje om nooit meer te vergeten.
Deel je ervaring en help andere reizigers!