Luchtvaartmaatschappij KLM zet vanaf het winterseizoen fors meer capaciteit in op het Caribisch gebied.
Luchtvaartmaatschappij KLM zet vanaf het winterseizoen fors meer capaciteit in op het Caribisch gebied. ''Voor het eerst in onze geschiedenis zetten we meer dan een half miljoen stoelen in op jaarbasis'', zei president-directeur Peter Hartman maandag.
KLM kan meer stoelen op de vakantie-eilanden inzetten doordat Ecuador vanaf 1 november direct wordt aangevlogen, in plaats van met een tussenstop op een van de eilanden.
Ecuador is volgens Hartman niet alleen een toeristisch interessante bestemming. ''Er zitten ook veel groente, fruit en bloemen, dus het is meer dan alleen toerisme.'' Een aantal jaren geleden deed KLM hetzelfde met Peru, dat eerst ook via het Caribisch gebied werd aangevlogen.
''Mensen willen directe verbindingen'', aldus Hartman. Daardoor komt capaciteit vrij voor meer vluchten op de vakantiebestemmingen. ''Daarmee bieden we de Nederlandse vakantieganger voldoende mogelijkheden, die hoeft niet de grens over.''
Gejaagd
Daarmee doelt de KLM-baas op opmerkingen van Arkefly-topman Steven van der Heijden, die stelde dat Nederlandse vakantiegangers de grens over gejaagd worden, omdat Schiphol exclusief voor KLM zou zijn. ''Dat verwijs ik naar het rijk der fabelen.''
Volgens Hartman wordt de discussie verkeerd gevoerd. ''Schiphol is niet voor het KLM-netwerk. Schiphol is de luchthaven waarvandaan je het netwerk bedient.'' Vakantievluchten hoeven wat Hartman betreft pas uit te wijken als er geen ruimte is op Schiphol.
Misverstand
Bovendien is het een misverstand dat KLM er niet voor vakantiegangers zou zijn. ''KLM en dochterbedrijf Transavia vervoeren samen sinds jaar en dag veruit de meeste vakantiegangers, het merendeel van de passagiers. En dat wordt alleen maar meer'', stelde Hartman.
Specifieke vakantiecharters hebben echter weinig te zoeken op Schiphol, meent Hartman. ''Een mainport moet zich richten op de netwerkfunctie. Transavia concentreert zich dan ook meer op Eindhoven. Charters die twee of drie keer per week naar een bestemming gaan, voegen niks toe aan je netwerk.''
Martinair
KLM is nog in gesprek met de Nederlandse touroperators over welke bestemmingen de maatschappij overneemt van Martinair. Na komend zomerseizoen vliegt Martinair geen passagiers meer.
''We zijn in nauw overleg met de reisorganisaties. We willen de verplichtingen nakomen die we zijn aangegaan, we laten niemand in de kou staan.''
Vanaf 1 november vliegt KLM onder andere negen keer per week naar Curaçao, dagelijks naar Bonaire, vijf keer in de week naar Aruba en drie keer naar Sint Maarten. KLM zet Boeing 747-400's in en een MD-11. Ecuador wordt op woensdag, vrijdag en zondag bediend met een Boeing 777-300.